Det här är det många frågar efter i detta tidevarv. Då tempot går allt fortare och ekorrhjulet snurrar allt intensivare. På en av mina kurser pratat vi just nu om detta, och om hjärnans hjälpare. Därifrån fick jag inspiration att skriva ett blogginlägg i den andan.
Jag brukar säga det, att dagens tempo är endast till för de mest stresståligaste individerna. Detta tempo passar inte en betydande del av befolkningen, men tänk att vi ska ha det så ändå. Visst är det konstigt?

Hjärnan behöver fullgod näring för att kunna prestera och bibehålla sin kapacitet vid stresspåslag därför är det av yttersta vikt att vi ger den det den behöver under perioder av hög påfrestning. Stress för hjärnan kan vara så mycket, det kan vara sorg, hög arbetsbelastning, obalans mellan kreativitet och vila, oro, spänningar och sjukdom.

Naturen kan ge oss redskap att reparera oss, hitta lindring och helande i. Förutom bra mat är det väldigt fördelaktigt att tillföra bra fettsyror, vitaminer, mineraler, örter och tillräckligt med vatten. Vid stresspåslag är det bra att äta adaptogena örter. Dessa strävar efter att balansera kropp och sinne. De ökar kroppens förmåga till anpassning och motståndskraft. I denna grupp har vi Rosenrot, Ginseng, Rysk rot bland annat. Dessa örter höjer också vissa ämnen i hjärnan vilket gör att vi mår bättre och kan möta stressen lite bättre. Stärkande örter som Brännässla, Maskros och Rölleka är mycket främjande, även Nyponpulver som har hög halt av c-vitamin samt är vitaliserande för kropp och lenande för magen. Man kan även dricka te på Kamomill, Citronmeliss eller Humle om man vill ha en lugnande och rogivande effekt.

Fettsyror är absolut av största vikt att inta vid en stressad hjärna. Dessa smörjer, bygger upp och vitaliserar hjärnan. Här har vi då Gurkörtsolja och Jättenattljusolja, dessa är rika på gammalinolensyra som förkortas GLA. GLA har stor betydelse för huden, hjärnan och för andra funktioner i kroppen. GLA omvandlas vidare i kroppen till en syra som heter arakidonsyra, som är en av de vanligaste Omega-6 fettsyrorna i hjärnan. Dessa oljor har kort hållbarhet så ett tips är att köpa mindre flaskor så man hinner äta upp innan de blir förstörda.

Sen har vi då omega 3 olja som är en stor hjälpare och serviceassistent till hjärnan. Många går med brist på denna fettsyra. Omega 3, innehåller en långkedjad fettsyran som heter DHA, som är en viktig
byggsten i hjärnan. De har gjorts studier som visar att dessa fettsyrorna är viktiga för signalöverföring mellan nervceller och signalsystemen i hjärnan. Om du köper omega 3 kapslar var noga med att de är fräscha och inte gått ut i datum. Vill man kan man peta sönder en och lukta om de luktar härsket. Då ska man inte äta dem, oxiderad härsken fiskolja gör mer skada än nytta i kroppen. Ett bredspektrum med vitamin och mineraltillskott är alltid bra att äta, och särskilt under pressade förhållanden. De går oftast åt mycket av dessa när kropp och själ är i stress. Speciellt C, B, D-vitamin och magnesium är av största vikt att man får i sig dagligen.

Dessa örter och tillskott är bara ett axplock av vad som finns att tillgå. Detta är ett intressant och brett ämne, naturligtvis bör man komplettera naturen med livstilsförändringar om det ska bli långsiktigt hälsa.

Naturen är god och ger oss förutsättningar för att hjälpa, upptäcka och hela oss själv.

/ Helena på Källmossa