Kryddorna i kryddhyllan hemma hos oss alla, är oftast riktigt potenta friskvårdande medel och viktiga ingredienser i huskurer. Många av kryddorna kom till vårt land som medicinväxt men blev sen “bara” en vanlig krydda i vårt svenska kök.

Många av våra kryddor går utmärkt att odla själv. Då får man dem fräscht och giftfritt odlade och dessutom brukar de smaka mera om de får uppmuntran och kärlek från sin hängivne trädgårdsmästare. De finns inget mera underbart än att gå och dra med handen i de solvarma kryddorna medans aromerna stiger upp som en svag smekning i näsan.

Basilika ingår i familjen kransblommiga växter Lamiaceae, är en nyttig, stärkande, god och livgivande växt. Den är lätt att odla själv och att så från frö. Det man ska tänka på vid odling av basilika är att den vill stå varmt, i näringsrik, väldränerad jord. Den vill inte torka ut helt utan jämn fuktighet är bäst.

Basilikans mörkgröna frodiga blad innehåller mycket näring och livgivande ämnen. Den är uppiggande för sinnet och kan lindra nedstämdhet, den är gasdrivande och främjar matsmältningen. Basilika verkar också lugnande, antiseptisk, urindrivande och kramplösande.

Basilika finns i en uppsjö av sorter att köpa frön från och så själv. Jag föredrar den småbladiga basilikan för jag tycker den är mest robust och tålig.

Dill en vanlig svensk krydda och växt som ingår i familjen flockblommiga växter Apiaceae. Den togs hit med munkarna (i vanlig ordning) som så många andra sydländska medicin och kryddväxter…eller så var det med vikingarna eftersom dessa reste mycket och tog med sig vissa växter (som man förr i tiden trodde munkarna tog med sig). Detta kan man inte säkert veta.

I vilket fall så är dillen verksam mot magknip och kolik, då den har en kramplösande och lugnande verkan.
Dessa medicinväxter som är kramplösande på den glatta muskulaturen, för även med sig att man blir lite avslappnad av dem, de har med den kramplösande verkan att göra.

Dillfröna är de som är mest verksamma på dillplantan. Dessa har också en antiinflammatorisk och antibakteriell effekt på matsmältningskanalen vilken leder till minskad gasbildning och bättre tarmhälsa. De är också urindrivande, inflammationshämmande och mjölkökande. Så de passar även till digivande tikar och ammande mödrar som har dåligt med mjölk. Min mormor Nanny odlade väldigt mycket dill, då i dåtidens bondesamhälle skulle det vara till grönsaksinläggningar, fisk och dillkött. En smakrik krydda att piffa upp de egenodlade grönsaksinläggningarna med. En lättodlad ettårig krydda att så direkt ute på friland.

Pepparkakskryddan Ingefära tillhör familjen Ingefärsväxter Zingiberaceae. Ingefära är en växt som passar att odla som inomhuskrukväxt. De är bara att gräva ned en rot ytligt i en rymlig kruka och vänta på att den ska ta sig. Dock kan vissa rötter som säljs i affären (som inte är ekologiska) vara besprutad med ett medel som gör att de inte ska börja skjuta skott på hyllan i affären. Och se då blir det ingen planta av roten.

Ingefäran är ju väldigt “inne” idag att äta och de talas mycket om den i hälsokretsar. Så ni vet nog alla en hel del om den men jag tar upp lite i alla fall om den. Den kramplösande, bra vid magknip, illamående, åksjuka, “gasig” mage och andra matsmältningsproblem. Den sätter fart på blodcirkulationen, är kramplösande på luftvägarna, slemlösande, antiseptisk, sänker blodfetter, blodsocker och kolesterol. Den minskar ledsmärtor och ökar rörligheten i lederna. Den stärker även immunförsvaret och är bra i förkylningstider.

Ännu en pepparkakskrydda..Kanel. Ja och då pratar vi om äkta Ceylon kanel, inte den andra, vanligaste kanelen som kallas för kinesisk kanel/kassiakanel och kommer från trädet Cinnamomum cassia, som växer i sydöstra Kina. Nej för att förtydliga, här handlar det om den äkta kanelen eller ceylonkanel som den också heter. Det är denna man använder som kosttillskott på grund av dess låga kumarinhalt.
Kassiakanelen/vanlig kanel/kinakanel har så pass hög kumarinhalt som man tror att den kan ge leverskador vid för högt intag av den och därmed det giftiga ämnet kumarin.
Ceylonkanel/äkta kanel har ljusare färg än kassiakanelen, och stängerna är frasigare, tunnare och sprödare. Denna kanel kommer från trädet Cinnamomum (zeylanicum) verum. Smaken är också något mildare än kassiakanel. Var noga med när du köper kanel som ska vara till smoothies/hälsokost att du handlar den äkta kanelen. Den vanliga kanelen kan man använda vid bak och matlagning där inte intaget blir så stort.

Kanel hjälper mot frusenhet, förkylning och är stärkande. Den lindrar vid diarré, magknip och magsmärtor. Det är också effektiv mot bakterier som orsakar matförgiftning. Kanel kan även ingå i ett lindrande liniment för värkande muskler, reumatism, dålig blodcirkulation och stelhet. Den är även svamphämmande utvärtes.

Det är väldigt gott att ha lite kanel i kaffet. Och inte bara de….förr i tiden sa man att kanel skulle vara bra för att väcka lust och passion hos gubbarna, alltså ett slags afrodisiakum för män. Har icke testat detta kan jag säga….

Mera pepparkakskryddor….Kryddnejlika ingår i familjen Myrtenväxter Myrtaceae. Nejliketrädet är ett tropiskt, mäktigt träd som kan bli upp till 10 meter högt. När trädet är cirka 6 -7 år börjar de blomma. Blomknopparna får dock aldrig slå ut utan skördas som knoppar eftersom det är de, som är kryddan kryddnejlika. Under medeltiden användes den som medicinalväxt och man trodde att den skyddade mot pest som så många andra kryddor och läkeväxter under denna tiden.

Nejlikans positiva inverkan på munhygienen har en lång historia och det är idag fastslaget att kryddnejlikan har en viss bakteriedödande och lindrande effekt vid olika tandvärk och tandköttslidande.
Kryddnejlika kan också lindra migrän, huvudvärk, gasbildning, inflammation och verka något uppiggande vid nedstämdhet. Den har även stimulerande och värmande egenskaper och är kramplösande. Så därför kan även den passa i ett liniment för stel och öm kropp.

/
Helena på Källmossa

Share This